Ēriks Homburgers Ēriksons: Psihosociālās attīstības teorijas radītājs

  • Ēriks Homburgers Ēriksons: Psihosociālās attīstības teorijas radītājs

Publicēts: 16:45 26.08.2024 Pievieno notikumu
Ēriks Homburgers Ēriksons: Psihosociālās attīstības teorijas radītājs

Ēriks Homburgers Ēriksons (1902-1994) bija vācu izcelsmes amerikāņu psihologs un psihoanalītiķis, kurš izstrādāja ietekmīgu teoriju par cilvēka psihosociālo attīstību. Ēriksona teorija, kas kļuvusi par fundamentālu daļu mūsdienu psiholoģijas, balstās uz astoņiem attīstības posmiem, kuri aptver visu cilvēka dzīvi, sākot no dzimšanas līdz vecumdienām.

Ēriksona Dzīves Gājums

Ēriksons dzimis 1902. gada 15. jūnijā Frankfurtē, Vācijā, bet viņa bērnība bija sarežģīta. Viņš tika audzināts jūdu ģimenē, taču pats jutās atšķirīgs, jo viņa bioloģiskais tēvs bija dānis un viņu bija pametis pirms dzimšanas. Ēriksona attīstība un izglītība tika dziļi ietekmēta šī identitātes konflikta, kas vēlāk atspoguļojās viņa teorijās.

Pēc tam, kad Ēriksons pabeidza mākslas studijas un kādu laiku dzīvoja nomadu dzīvi Eiropā, viņš ieguva darbu skolā, ko vadīja Ānna Freida (Sigmunda Freida meita). Šī sadarbība noveda pie Ēriksona iepazīšanās ar psihoanalīzi, kas dziļi ietekmēja viņa karjeru. 1933. gadā viņš emigrēja uz Ameriku, kur viņš turpināja savu izglītību un strādāja vairākās prestižās universitātēs, tostarp Hārvardā un Jeilā.

Psihosociālās Attīstības Teorija

Ēriksons ir vislabāk pazīstams ar savu psihosociālās attīstības teoriju, kas ietver astoņus posmus, kuri katrs atbilst noteiktam vecuma posmam un saistīts ar specifisku psiholoģisku konfliktu. Šie posmi ir:
1. Uzticība pret neuzticību (0-1 gads): Jaundzimušajiem ir jāmācās uzticēties saviem aprūpētājiem.
2. Autonomija pret kaunu un šaubām (1-3 gadi): Bērni mācās attīstīt autonomiju un pašpārliecinātību.
3. Iniciatīva pret vainas apziņu (3-6 gadi): Bērni sāk uzņemties iniciatīvu un risināt problēmas.
4. Uzņēmība pret mazvērtību (6-12 gadi): Bērni sāk izjust lepnumu par saviem sasniegumiem vai mazvērtību.
5. Identitātes pret apjukumu (pusaudžu vecums): Pusaudži cenšas izveidot stabilu identitāti.
6. Intimitāte pret izolāciju (jaunība): Jaunie pieaugušie cenšas izveidot ciešas attiecības.
7. Produktivitāte pret stagnāciju (pieaugušie): Pieaugušie koncentrējas uz darba un ģimenes veidošanu.
8. Integritāte pret izmisumu (vecumdienas): Veci cilvēki atskatās uz savu dzīvi, izjustot vai nu apmierinājumu, vai nožēlu.

Ietekme un Mantojums

Ēriksona teorija ir nozīmīga, jo tā izceļ sociālos un kultūras faktorus cilvēka attīstībā, paplašinot Freida psihoanalītisko teoriju, kura vairāk koncentrējās uz bērnības posmiem. Ēriksona darbi joprojām ietekmē gan psiholoģijas pētnieku darbu, gan terapeitu praksi, īpaši attiecībā uz identitātes un izaugsmes jautājumiem.

Ēriksons arī popularizēja jēdzienu "identitātes krīze", kas ir būtisks pusaudžu un jauniešu attīstībā, kad indivīdi meklē savu vietu pasaulē un cenšas saprast, kas viņi ir.

Noslēgums

Ēriks Homburgers Ēriksons bija izcils psihologs, kura darbs atstāja dziļu iespaidu uz psiholoģijas zinātni. Viņa psihosociālās attīstības teorija joprojām ir viena no visplašāk izmantotajām teorijām cilvēka attīstības izpētē, un tā palīdz saprast, kā cilvēki attīstās un mainās visa mūža garumā.
Dizains un Druka Iepazieties.lv Tipografijas.lv Fotostudijas.lv Webseo.lv