5. jūnijā Rīgā, pieczvaigžņu viesnīcā Pullman Riga Old Town norisinājās ietekmes mārketinga un e-komercijas konference Click&Connect. Tajā piedalījās tiešsaistes mārketinga vadošie speciālisti, kā arī viedokļu līderi – blogeri un Latvijā pazīstami cilvēki. Tie ir: aktrise Vita Baļčunaite, pasākumu vadītāja Jeļena Tonova, uzņēmējs Vlads Korjagins, populārāko portālu un žurnālu autori Jevģēnija Šafranek (brunch.lv), Inna Avina (“Ļubļu!”), Almaza Pirha (3ade.lv), fitnesa entuziaste un blogere Kristīna Grante, viena no populārākajām “vlogerēm” un Insta-blogerēm Evelīna Parkere, fotogrāfs un ceļotājs Roberts Sils, šovmens un Dinamo Rīga tehniskais direktors Armands Simsons, žurnāliste un blogere Jeļena Vjušina.
Par konferences vadošo tēmu tika izvirzīts ietekmes mārketings – kā vietējais bizness var izmantot viedokļu līderus preču un pakalpojumu virzīšanai, kā arī nozaru un tendenču dažādas īpatnības.
Konference Click&Connect kļuva par labāko iepazīšanās un sadarbības uzsākšanas platformu biznesiem un viedokļu līderiem jeb “influenceriem” visā Baltijā.
Diskusija ar influenceriem bija karsta, katrs no tiem ir spilgta personība, un dažos jautājumos savā starpā tie nespēja vienoties. Radās secinājums, kuru izteica aktrise, dziedātāja un vadītāja Vita Baļčunaite: “Mēs visi – esam ļoti dažādi. Katram ir savi principi un izpratne par to, kādas preces un kādus pakalpojumus mēs esam gatavi reklamēt, un kādus – nekādā gadījumā. Piemēram es nekad neuzņemtos reklamēt plastiskās ķirurģijas pakalpojumus, ja operācijas tiek veiktas bez medicīniskiem norādījumiem. Es ticu, ka mums ir jāpieņem savs ķermenis tāds, kāds tas ir, mācīties to mīlēt. Bet tas ir tikai mans personīgais viedoklis”. Vienīgais kam piekrita visi viedokļu līderi – neviens nereklamētu politiskās partijas.
Ietekmes mārketinga popularitāte Latvijā pieaug, līdzīga tendence vērojama arī citur pasaulē, taču vienmēr pastāv arī nianses. “Reklāmas pieteikumu no biznesa puses tik tiešām paliek vairāk, taču problēma ir tāda, ka bizness pierada pie klasiskās reklāmas, un vēlās redzēt tādu pašu reklāmu arī blogeru sociālajos tīklos. Tas ir garlaicīgi! Man ir savs stils, savas “fīčas”. Bieži vien, kompānija vēlas pasūtīt “sausu” un neizteiksmīgu preses relīzi, “it kā” no mana vārda. Pārliecināt par to, ka tā tas nav jādara – lielas galvassāpes, tāpēc dažreiz vieglāk ir atteikties no sadarbības. Biznesi vēlās, lai reklāma būtu kreatīva, pie tam, “tīra”, akurāta, noslīpēta. Taču tādas publikācijas neviens nelasa, tādi teksti nestrādā. Biznesam nav jāturās pie veciem kanoniem”, - izteicās blogere un Brunch.lv redaktore Jevģēnija Šafraneka.
Fešn-blogere Jeļena Vjušina izteica vēl vienu ieteikumu: “Izvēloties viedokļa līderu sadarbībai, ir jāiepazīst cilvēks, jāsaprot tā attieksme pret reklamējamo biznesu, kopā jāizstrādā efektīva kampaņa, jo tā būs izdevīga abām pusēm. Blogeram ir svarīgi uzturēt imidžu, viņam patiešām ir svarīgi, lai preces un reklāma neizraisītu sekotāju bāzes, kas tika veidota gadiem ilgi, neapmierinātību”.
Pirms sadarbības uzsākšanas ir jāizpēta konkrētā bloga vai vloga stils, jo viena reklāmas ziņojuma virzīšanai neviens nav gatavs mainīt visa bloga formātu. “Es nepārvērtīšu savu profilu par miskasti, kur par naudu tiek reklamēts jebkas. Mans bloga vadīšanas stils ir tāds, kāds izveidojies. Ja jums tas patīk – laipni lūdzu, ja nē – uz redzēšanos”, - kategoriski izteicās Armans Simsons, šovmens un Dinamo Rīga tehniskais direktors, kurš vada savu blogu Instagram sociālajā tīklā, kur stāsta par dzīvi, ģimeni un darbu. Vienā dienā viņš atklāja, ka viņam seko 29 tūkstošu auditorija. “Pēkšņi kļuvu par influenceru. Vau! Tas nebija mērķis. Taču šobrīd ir 21. gadsimts, un būtu grēks to neizmantot. Ja tu neesi Internetā, tu neesi nekur”, - saka Simsons.
Ir vērts pārbaudīt arī auditorijas kvalitāti. Jevģēnija Šafranceka iesaka izmantot online platformas, kurās var redzēt, vai blogeram ir “nopirkta” auditorija. Viena no Latvijas vadošajām jūtūberēm – Evelīna Pārkere – iesaka personīgās tikšanās laikā lūgt blogeram atvērt telefonu un uzrādīt statistiku, lai savām acīm ieraudzītu visus nepieciešamos datus. Evelīna norāda, ka krāpnieciskie gadījumi mūsu valstī jau pastāv. Pat ja auditorija ir “dzīva”, Evelīna iesaka labi padomāt par to, cik blogera auditorija sakrīt ar konkrētā zīmola auditoriju.
“Latvijā viedokļu līderu auditorijas izmantošana virzīšanai vēl tikai sākas, tādēļ ne vienmēr pastāv skaidrs sadarbības modelis. Es iesaku sākt no blogeru, kuriem ir relevanta auditorija, meklēšanas, novērtēt auditorijas iesaistīšanās pakāpi, un tikai pēc tam apspriest, cik maksā konkrēta publikācija vai video integrācija. Cenas var sākties no dažiem simtiem līdz pat dažiem tūkstošiem, gadījumā ja mēs runājam par miljonu auditoriju” – saka konferences līdzorganizatore, lektore, aģentūras DreamCafe.lv dibinātāja Alina Lisina.
Konferencē uzstājās arī spilgti digitālā mārketinga profesionāļi: Dmitrijs Krasnovskis – konferences līdzorganizators un interneta mārketologs ar veiksmīgu pieredzi starptautiskajos tirgos, aģentūras “Advanced Learning & Communications” dibinātājs; Jānis Rozenblats – vadošās Latvijas e-pasta izsūtīšanas platformas Mailigen dibinātājs un izpilddirektors; Antons Sapriko – veiksmīgā Latvijas IT startapa Scandiweb vadītājs; Kristiāns Patmalnieks – digitālā mārketinga speciālists aģentūrā Infinitum8; Jakovs Udodovs – starptautiskas interneta aģentūras Global Internet Marketing vadītājs.
“Mēs ticam, ka mūsu konference palīdz biznesiem uzlabot realizējamo mārketinga stratēģiju efektivitāti un atrast kopīgo valodu ar vietējām “zvaigznēm” un slavenībām – jo tieši viņi veido un ietekmē sabiedrības viedokli Latvijā un pat ārpus tās robežām. Biznesiem jāapzinās šādas sadarbības nozīmīgums, kā arī jāspēj “integrēt” atbilstošus viedokļu līderus savā kopējā komunikācijas stratēģijā” – noslēdz Dmitrijs Krasnovskis.
Informāciju sagatavoja komunikāciju aģentūra “Advanced Learning & Communications”, www.alc.lv